*

Antti Rautiainen

Menkää muualle lentelemään

Malmin lentokentän puolustajat marssivat eduskuntatalolle tiistaina . Kyseessä on asuntojen rakentamista vastustava nimbyliike  joka taitaa olla vieläkin typerämpi kun Kivinokan itselleen vallanneiden mökkeilijöiden taannoin voittoon päätynyt mobilisaatio.

Lentokentän puolustajien argumentteja löytyy täältä  ja täältä. Osa argumenteista on naurettavia («merkittävä viheralue», LOL), suurin osa lopuista taloudellisia. Vetoomusten talousjorina jota ei ole tuettu millään laskelmilla on kuitenkin puutaheinää. Lentokentän tonttimaan arvo on ehkä puoli miljardia , eli vain kymmenesosalla Malmin rakentamisen kustannuksista voitaisiin tehdä uusi lentokenttä 30-50 kilometrin päähän.

Nettikeskustelun perusteella lentokentän puolustajien liike näyttää koostuvan ilmailuharrastajsita, vaikka harrastusilmailun intressejä ei ole kehdattu näihin argumentteihin edes listata. Ilmailukoulutuksen intresseistä kyllä muistutetaan. Sehän onkin aina suuri rikos ihmisyyttä vastaan jos helsinkiläinen joutuu lähtemään kouluun muualle Suomeen.

Harrastajia tosiaan Helsingissä sorretaan monin muinkin tavoin. Helsingistä puuttuu esimerkiksi yli kilometrin mittainen laskettelurinne ja järvi jossa voisi purjehtia. Nämä voisi rakentaa vaikkapa Haagaan, ja Haagan asukkaat voisivat ostaa itselleen rivitalot Vihdistä.

Koko Itä-Helsingistä voisi tehdä erämaan, matkailua, harrastusta ja eräoppaiden koulutusta varten. Itä-Helsingin asukkaat voisivat asua vaikkapa paritaloissa Pornaisissa. Erämaasta tulisi varmasti merkittävä työllistäjä ja maailmanluokan kulttuuriaarre. Suuri asukasmäärä ja paikallisjoukkoliikenne ovat toimivan erämaan elinehto. Erämää lähellä kaupungin keskustaa olisi varmasti Suomen etu Itämeren alueen metropolien välisessä kilpailussa, ja nostaisi Suomen mainetta kulttuurimaana maailmanlaajuisesti.

Malmin lentokenttä nykykäytössään on koko/hyödyllisyys suhteessa ehkä turhin maapläntti Helsingissä, Talin golfkentän jälkeen. Mihinkään ei kuitenkaan saa Helsingissä rakentaa, tämän tästä Helsingissä ääneen pääsevät pelkästään sellaiset asunnonomistajat, jotka eivät isompaa asuntoa tarvitse ja joilla joko ei ole jälkikasvua, tai joita perillisten olot eivät kiinnosta.

En tiedä paljonko Helsingissä asuu ihmisiä vuokralla. Veikkaisin että meitä on yli 100 000, ja me maksamme asuntojen rakentamattomuuden politiikan vuoksi joka kuukausi vuokraa satoja euroja ylimääräistä per henki. Jos lasketaan päälle nyt tai seuraavan kymmenen vuoden aikana isompaan asuntoon vaihtajat, niin rakentamattomuudesta maksavia voi olla yli puolet. Ison siivun tästä asumisen tarjonnan aiheuttamasta ylihinnasta kustantaa Kela (eli veronmaksajat) asumistuen muodossa. Ehkä helsinkiläisten asumistuet pitäisi siirtää kokonaan pääkaupungin omistusasujien maksettaviksi, koska maalaiset ja maakuntakeskusten asukkaat eivät ole syypäitä siihen ettei Helsingissä saa rakentaa mitään mihinkään.

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (8 kommenttia)

Käyttäjän JyrkiParkkinen kuva
Jyrki Parkkinen

Paljonko maksaa alueen puhdistaminen asumiskelpoiseksi?

Käyttäjän MaunuIdnpn-Heikkil kuva
Maunu Idänpään-Heikkilä

Tattarisuo ja sen reunat eivät ole arvokasta tonttimaata. Grynderit saavat paljon nopeammin rahansa joltain toiselta pellolta, mutta tässä onkin kyse porukasta porvareita ja muita opportunisteja jotka junailevat tätä oman edun nimissä. Heidät on paljastettu ja nyt alkaa jälkipyykki joka toivottavasti johtaa siihen että Malmin kenttä säilyy.

Lauri Naalisvaara

Mainitsemasi haagan ja itähelsingin esimerkit eivät ole analogisia malmin lentokentän tilanteen kanssa. Rautalangasta: Järvi haagaan -> infra tuhoutuu ja ihmisiä joutuu muuttamaan pois. Tietääkseni malmin lentokentällä ei asu ketään eikä siellä ole muuta infraa kun lentokenttä. Analogia sortamisesta ei myöskään tuossa tilanteessa toimi.

Käyttäjän ReijaHaapanen kuva
Reija Haapanen

Miten ihmeessä voi kutsua NIMBY-liikkeeksi lentokentän puolustajia? Hehän nimenomaan haluavat backyardilleen lentokentän.

Antakaa nyt siellä Helsingissäkin olla vähän tilaa ja harrastuksia. Kyllä niitä peltoja riittää sille muka pakolliselle lisäasuttamiselle. Ja joo, en ole harrastanut lentämistä, enkä harrasta, mutta lapsuudessa on monet hienot hetket koettu laskuvarjohypääjien leijuntaa seuraamalla.

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari

"Ei lentokenttää takapihalleni" kuulostaa kyllä äkkiseltään NIMBY:ltä.

Käyttäjän mukitalo kuva
Veikko Mäkitalo

Museovirasto voisi sementoida höpinät museoimalla lentokentän rakennukset ja rakenteet aaltomaisine elementteineen suojelukohteiksi. Hölmöläisten puuhaa purkaa valmiita , toimivia systeemejä kun otetaa huomioon Helsingin ympäristön kokonaisnäkymä, jonka saa helposti selville ottamalla kyyti joltakin Malmia käyttävältä ja lentelemään ympäri Helsingin seutua. Helposti löytyisi asuinpaikat vaikkapa 40 milj. Ukrainan pakolaiselle, suunnilleen 20-kerroksisista taloista pienine pihoineen tai ainakin grillauspaikkoineen.

Matti Blomqvist

Asiallinen puheenvuoro. Kun Malmin kentän tilannetta tarkastelee analyyttisesti, kuten Antti on jutussaan tehnyt, niin jokainen voi helposti havaita, että kentän säilyttäminen palvelisi vain muutamaa elitististä ilmailuharrastajaa. Muille kaupungin asukkaille säilyttäminen ei tarkoittaisi muuta kuin lentomelua ja kaupungin huonoa taloudenpitoa. Ilmailuharrastajille on kyllä tarjolla vaihtoehtoisia kenttiä Helsingin lähistöltä erinomaisten liikenneyhteyksien varrelta.

Onneksi järki vihdoin voittaa ja Malmin lakkautuspäätös on tehty. Finavia ei enää halua maksaa muutaman ilmailuharrastajan kenttä- ja kiinteistökustannuksia, jotka ovat miljoonia Euroja per vuosi. Helsingin kaupunki ei enää halua antaa laajoja maa-alueita keskeltä kaupunkia ilmaiseksi harrastekäyttöön. Jos "Malmin ystävät" keräävät keskuudestaan kentän ylläpitoon ja maavuokriin tarvittavat useat miljoonat joka vuosi niin kenttäasiaa voidaan tottakai käsitellä uudestaan. En jää pidättelemään henkeäni tätä odotellessa.

Käyttäjän JouniM kuva
Jouni Minkkinen

Muutamaa elitististä ilmailun harrastajaa? Olethan tietoinen siitä että malmin lentokenttä on Suomen toiseksi vilkkain lentokenttä ja luokiteltu kansainvälisesti arvokkaaksi rakennetun kulttuurin kohteeksi.

Helsinki on täynnä rekennuskelpoista maata joihin saataisiin rakennettua huomattavasti enemmän asuinneliöitä jos vain haluttaisiin. Malmilla on toimivat rajavartiolaitoksen tilat ja useita toimivia yrityksiä jotka työllistävät ihmisiä. Lisäksi kentän vieressä on Tattarisuon pienteollisuusalue joka varmasti seuraavaksi pitäisi siirtää pois uusien NIMBY asukkaiden mieltä pahoittamasta.

Malmin lentomeluhan on aivan järisyttävä ja aiheutti minulle suunnattomia traumoja, liki kätkytkuoleman kun äitini nukutti minua kotipihalla suoraan kiitoradan suunnan alla.

Jos ensin tehtäisiin vaikka Viikin pelloille se 30-50000 asuntoa. Hyvin mahtuu kun pidetään vaan kerroskorkeus sopivana. Eikös kiinan ihmeet ole suunnitelleet kerrostalon johon yhteen taloon menee 30000 asukasta :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Sky_City_%28Changsha%29

Noita muutama kappale Helsinkiin niin maailma ja Malmin lentokenttä pelastuu...

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset