Antti Rautiainen

Ateistit ja sekularismin kannattajat iskujen kohteena Bangladeshissa

Vuonna 2013 alkanut väkivallan aalto Bangladeshin ateisteja ja muita sekularismin kannattajia vastaan vain kiihtyy. Viimeisimmät uhrit ovat Bangladeshin ensimmäisen seksuaalivähemmistöjen lehden Roopbaanin toimittaja Xulhaz Mannan ja hänen ystävänsä. Heidät puukotettiin kuoliaaksi kotonaan 25. huhtikuuta. Yhteensä yksitoista ateistista tai muuten sekularismia kannattavaa aktivistia on tapettu Bangladeshissa vuoden 2013 jälkeen.

Viimeisten 25 vuoden ajan Bangladeshia on hallinnut vuorotellen kaksi puoluetta, Awami-liiga ja Bangladeshin kansallinen puolue BNP. Puolueilla ei juurikaan ole aatteellisia eroja, molemmat ovat kansallismielisiä ja sekulaareja puolueita poliittisessa keskustassa. Ne kuitenkin edustavat keskenään vihamielisiä valtaklikkejä. Lisäksi puolueiden poliittiset liittolaiset tulevat poliittisen kentän vastakkaisilta laidoilta. Awami-liiga on liittoutunut pienten vasemmistopuolueiden kanssa, ja BNP on liittoutunut pienten islamististen puolueiden kanssa, joista merkittävin on Jamaat-e-Islami.

Jamaat-e-Islami vastusti nationalismia ja Bangladeshin itsenäistymistä Pakistanista vuonna 1971, ja  kannatti yhtenäistä muslimivaltiota. Itsenäisyyssota oli verinen, ja Jamaat-e-Islami vastusti kansallismielisiä tavoilla joita voi pitää kansanmurhana. Naisia raiskattiin, uskonnollisten ja etnisten vähemmistöjen edustajia ja älymystöä murhattiin järjestelmällisesti.

Awami-liiga voitti vaalit vuonna 2008, ja päätti aloittaa itsenäisyyssodan likapyykin pesemisen. Hallitus perusti kansainvälisen rikostuomioistuimen, joka on asettanut yhdeksän Jamaat-e-Islamin ja kaksi BNP:n johtajaa syytteeseen sodanaikaisista rikoksista. Aluksi länsimaat tukivat tuomioistuimen perustamista, mutta sittemmin on tullut selväksi, että oikeusprosessit eivät ole reiluja ja puolueettomia. Esimerkiksi BNP:n Salahuddin Quader Chowdhury hirtettiin, vaikka monien todistajien mukaan hän ei ollut Bangladeshissa sisällissodan aikana.

Sekulaari- ja ateistiaktivistien mukaan tuomioistuimen linjan tulisi olla vielä kovempi. Kun Jamaat-e-Islamin Abdul Quader Mollah sai elinkautisen tuomion, aktivistit organisoivat kuolemantuomiota vaatineen Shahbag-liikkeen, jonka mielenosoituksiin osallistui satoja tuhansia. Korkein oikeus taipui poliittisen paineen edessä ja Mollah hirtettiin. Sekulaariaktivistien murhat ovat paljolti kostoa tästä tuomiosta.

Jamaat-e-Islami on tuominnut sekulaariaktivistien murhat, niiden takana on pieniä radikaaliryhmiä. Puolueen rekisteröinti kuitenkin evättiin vuonna 2014. Puolueen peruskirjan mukaan se ajaa ennen kaikkea Jumalan tahtoa, mikä oli tuomioistuimen mukaan ”ristiriidassa demokratian kanssa”. Saman argumentin perusteella voisi kieltää kaikki liikkeet jotka uskovat mihinkään lakia perustavanlaatuisempiin moraaliperiaatteisiin.

Bangladeshin poliittinen väkivalta tuskin loppuu niin kauan kun menneisyyden vääryyksiä ratkotaan uusilla vääryyksillä.

Antti Rautiainen

Julkaistu alunperin Vapaa-ajattelija -lehden numerossa 2/2016.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos

Kiitoksia kirjoituksesta. Nuo Bangladeshin tapahtumat heijastelevat paljolti sitä, mitä myös Euroopassa on tapahtui Charlie Hebdo -iskun kohdalla. Islamistien kohteena eivät ole olleet eurooppalainen äärioikeisto tai konservatiivikristityt, vaan sekularistit. Monet sekulaariaktivistit, kuten nyt Charlie Hebdon väki, ovat perinteisesti kallellaan vasemmistoon, kun taas oikeistoliberaali aktivismi on ollut ehkä vähemmän näkyvää.

Tämä vihamielisyyden kolminaisuus nähdäkseni selittyy sillä, että konservatiivisen äärioikeiston taustamotiivina on etninen konflikti, kun taas liberaalisekularistien kohdalla ideologinen. Ideologinen vastakkainasettelu ja provokaatiot tarjoavat islamisteille selkeämmän kohteen kuin islamistien kanssa samanmielisempi äärioikeisto.

Bangladeshin kohdalla tuo konflikti on siten ehkä erilainen kuin Euroopassa, koska siellä islamissa ei ole kyse vähemmistön vaan enemmistön uskonnosta, eikä se ole samalla tavalla yhteydessä etnisiin ryhmiin.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset