Antti Rautiainen

Vihaan pyöriä

Kävin juuri sulattamassa polkupyöräni jäätyneen lukon. Se vitutti. 

Pyöräily on ihan mukavaa, mutta ennen kun pääsee pyöräilemään pitää kulkea vaikka minkälaisen piinan ja  rahanmenon läpi. Pyörät ovat aina rikki, rikottu, pöllitty tai vähintäänkin huollon tarpeessa. 

Vihaan kaikkea askartelua ja rassaamista, erityisesti kun se on pakollista. Todella naurettavaa, että mahdollisuuden liikkua pitää riippua jostain esineestä. Tuntuu 1800-luvulta. Vähän sama kun pitäisi ylläpitää olohuoneessaan hevosta ja kantaa sille heinäpaaleja, vaikka hevonen ei olekaan esine. 

Pyörien hyvä puoli on, että pääsee muutaman kuukauden ajan vuosittain sellaisiin paikkoihin, joihin pääsy on muuten hankalaa. Joissain tilanteissa liikkuminen on kätevämpää kun joukkoliikenteellä. Näistä syistä varmaan omistan pyörän jatkossakin. 

Ihannekaupungissani liikkumiseni hoituisi kuitenkin sähköisillä ja yhteisillä robottiautoilla, nykyisen tyylisellä joukkoliikenteellä, ja miksei myös vuokrattavilla pyörillä. Pyöräteiden rakentaminen on minulle ok jos niille on kysyntää. Epäilen tosin Hämeentien pyöräkaistojen mielekkyyttä talvisaikaan, mutta asia ei toisaalta minua koske, koska harvemmin olen yksityisauton kyydissä Hämeentiellä. 

Mutta en sisäistä mikä saa ihmiset upottamaan niin paljon rahaa ja työtunteja polkupyörän kaltaiseen riesakkeeseen. Kai se on jonkinlaista taistelua digitalisaation aiheuttamaa vieraantumista vastaan, että 
hankitaan ylläpitoa vaativia käyttöesineitä, vaikka harva säästää lainkaan liikkumiskustannuksissaan pyörän hankkimalla. Pyöräilyn suosio vaikuttaa minusta siis samanlaiselta ilmiöltä kuin vinyylilevyjen keräily, mutta eipä minulla mitään sitäkään vastaan ole, niin kauan kun sitä ei pidä tehdä itse.  

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Käyttäjän lueskelija kuva
Teuvo Valkonen

Kyllä pyöräily on ihan hieno juttu. Ellei, hakiessani joskus harvoin fillariani pyöräkellarista, se olisi luovuttanut ilmoja milloin etu- milloin takakumistaan.

Käyttäjän mjkrie kuva
Mika Riekki

Saisi olla isompi eteinen, kun fillaria omasta mielestä kannattaa pitää talven sisällä, edes pyörävarastossa se ei ole oman kokemuksen kuivunut tarpeeksi nopesti, ettei ruostu. Seutulipussa säästää satasen kuussa. Sillä rahalla saisi vaikka uuden fillarin joka vuosi. Rahaa tosin meni uusiin hanskoihin, sekä nastarenkaisiin, jotka on suht kalliita, samalla hinnalla ilmeisesti saisi autonrenkaan. Jarrupaloja saa vaihtaa suht usein jos ajaa märällä säällä. Huoltotyökaluihin, osiin jne. saa kyllä uppoamaan niin paljon rahaa kuin haluaa, halvempaa kuitenki kuin autoilu. Sähkön kun heittää päälle niin kustannukset nousee, mutta toisaalta myös käytettävyys.
Lukkoa ei paljon tartte vaivata, kun pyörällä ajaa sisältä sisälle.

Tänä vuonna on ihan kivasti hoidettu pyöräteiden talvikunnossapito, vaikka reitillä on välissä muutamia huonommin aurattuja kohtia. Kantakaupungissa Helsingin keskustassa talvipyöräily on varmaan vähintään yhtä sekavaa kuin kesälläkin. En tiedä viittiskö sinne lähteä talvikeleillä.

Joku robottisydeemi ois hyvä, ja jos tekniikka kehittyy sopivasti, niin ainakin vanhusten tai muuten liikuntarajoitteisten kannalta kätevin olisi joku henkilökohtainen pyörän, segwayn, robotin ja pyörätuolin yhdistelmää vastaava henkilökohtainen kulkuväline, jolla pääsee ne "viimeiset 10 m" tms, jotka taitaa olla ne ongelmallisimmat kaikessa kuljetuksessa, oli se se sitten paketit tai dataliikenne, haja-asutusalueilla ei paljon auta vaikka valokuitu (/raideliikenne) ois vedettykin, jos sillä ei pääse kotiin asti.

Käyttäjän eirikr kuva
Antti Ukkonen

Kun sitä vertaa auton kustannuksiin, on se silti pienempi riesake. Se tosin itseäkin ihmetyttää, että ihminen suunnittelee mars-lentoja, mutta ei saa aikaiseksi polkupyörää, jonka kulutusosia ei tarvitse vaihtaa parin tuhannen kilometrin välein.

Mutta auton kustannuksien hinnalla pystyy kyllä ostamaan vaikka joka vuodenajalle oman pyöränsä, jos siltä tuntuu.

Käyttäjän JukkaLaulajainen kuva
Jukka Laulajainen

Eihän mitään nykyään "kestämään ikuisesti". Se olisi huonoa bisnestä. Mitä vähemmän raaka-aineita on tarjolla sitä lyhyempi on tavaroiden elinkaari. Koska talous. Kieroa, eikö?

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Jos Biltemasta saisi autoja, niin ne olisi todennäköisesti valmistettu Intiassa tai jossain muussa ilmaisen työvoiman maassa halvimmista mahdollisista komponenteista. Sellainen auto ei kestäisi Suomen olosuhteissa sen enempää kuin 70-luvun ranskalaiset ajoneuvot.

Hintava polkupyörä, jossa on laadukkaat komponentit, kestää kyllä ilman jatkuvaa huoltoakin ympärivuotista ajamista. Halvan polkupyörän problematiikka on täsmälleen sama kuin minkä tahansa muun halvan esineen. Halpa on harvoin hyvän synonyymi. Halpuudelle on aina syynsä.

"mikä saa ihmiset upottamaan niin paljon rahaa ja työtunteja polkupyörän kaltaiseen riesakkeeseen."

Syy on sama kuin se, että ihminen ostaa vaikkapa 100 000 euroa maksavan auton, vaikka kymppitonnilla saisi ihan mukiinmenevän kulkuneuvon. 4000 euroa tai 10 000 euroa maksavien polkupyörien välillä ei ole enää muuta kuin statusarvo. Ne ovat täsmälleen yhtä hyviä.

Kysymys on vain mielikuvista ja kyvystä maksaa pyydetty hinta.

Sen sijaan mielikuvasta ei ole kysymys kun todetaan, että Helsinki on maailman paskin talvipyöräilykaupunki.

Käyttäjän ArtturiTilanter kuva
Artturi Tilanterä

Itselleni fillarointi ulkoilmassa tuntuu fiksummalta kuin kuntopyörän polkeminen paikallaan sisätiloissa. Pahimmillaan sisätila on lämmitetty ja valaistu monta kertaa suuremmalla energiamäärällä kuin minkä pystyn polkiessani tuottamaan, ja energianlähteenä on kivihiili. Kuitenkaan kaikki eivät voi aina liikkua polkupyörillä, se on selvä. Oman liikuntamuotonsa ja -määränsä saa tietty valita itse.

Omassa tapauksessani ajelen ketjuvaihteisella pyörällä ympäri vuoden, ja sitä tosiaan joutuu puhdistamaan ja öljyämään viikon-parin välein, jotta se toimisi luotettavasti ja osat kestäisivät mahdollisimman pitkään. Kieltämättä se rassaa, jos ei ole säältä suojattua paikkaa, jossa tehdä huoltotyöt siististi, tai jos olisi paljon muutakin tekemistä. Minulle fillari on ajoneuvo eikä harrasteväline; jätän mieluusti vaativimmat huoltotyöt ammattilaisille, jos on varaa. Polkupyörän huoltotarvetta voisi vähentää sulkemalla mahdollisimman monet liikkuvat osat kotelon sisään, jolloin lika ja sää eivät hyökkää niihin. On pyöriä, joissa ketju on kotelon sisällä, on laadukkaita napavaihteita ja rumpujarruja.

Toisaalta kuulostaa uskottavalta, että yhteisillä robottiautoilla tai busseilla tarvittava huollon määrä per matkustajakilometri olisi pienempi kuin itse omalla tai yhteisomisteisella polkupyörällä. Mitä tulee oman polkupyörän kustannusten vertaamiseen joukkoliikenteeseen, on muistettava, että Suomessa joukkoliikenne saa valtion ja kuntien tukea, ja se näkyy jossain määrin lippujen hinnoissa.
http://www.liikennevirasto.fi/liikennejarjestelma/...

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Älä lukitse polkupyörääsi, niin varmaan joku helpottaa vihaasi.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset