*

Antti Rautiainen

Venäjän kevät alkoi protestiliikkeillä

Maanantaina 27. maaliskuuta kuorma-autoyrittäjät aloittivat Venäjän laajuisen lakon Platon-liikennemaksujärjestelmää vastaan. Alan järjestöjen mukaan lakkoon osallistuu yli miljoona kuskia. Tämä saattaa olla yliarvio, mutta osallistujia on kaikkialla missä Venäjällä on rekkaliikennettä, Karjalasta ja Dagestanista Sahalinin saarelle.

Raskaan liikenteen liikennemaksut otettiin Venäjällä käyttöön joulukuussa 2015, tuolloin nähtiin edellinen lakkoaalto. Silloin saavutettiin järjestelmää noudattamattomille asetettujen sakkomaksujen huojennuksia.

Kuun vaihteessa maksut oli tarkoitus kaksinkertaistaa. Järjestöjen protestien jälkeen pääministeri Medvedev ilmoitti, että maksuja nostettaisiin vain 25 prosenttia. Liikenneministeriön oman tutkimuksen perusteella järjestelmä nostaa kustannuksia enimmillään prosentilla, mikä sekin voi olla talouskriisin aikana kriittistä. Venäjän valtionvarainministeriö piti vuosi sitten tätä arviota alimitoitettuna. Protesteihin ovat lähteneet erityisesti pienimmät kuljetusyrittäjät, joiden katteet ovat kapeimmat.

Venäjän oppositio on herännyt viisi vuotta kestäneestä horroksestaan.

Lakon vaatimukset ovat kovemmat kuin toissa vuonna: vaaditaan Platon-järjestelmän poistamista ja hallituksen eroa. Lakkolaiset ovat myös verkostoituneet entistä enemmän muiden oppositioliikkeiden kanssa. He tukivat Aleksei Navalnyin 26. maaliskuuta järjestämää korruption vastaista toimintapäivää, joka keräsi jopa 150 000 mielenosoittajaa 80 eri kaupungissa.

Lakko käyttää samaa taktiikkaa kuin Navalnyi: käydään hallitusta vastaan, mutta vältetään Putiniin suoraan kohdistuvaa kritiikkiä.

Loput jutusta luettavissa täällä.
Kirjoitin kuljettajien edellisestä lakosta joulukuussa 2015.
 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset