*

Antti Rautiainen

Kaikki blogit puheenaiheesta Pyöräily

Jyväskylä on jälleen pyöräilyn Villi Länsi

Taas on alkanut aika, jolloin polkupyörät on kaivettu kellareistaan. Se näkyy myös tien päällä. Joka vuosi toistuvat myös samat virheet liikenteessä.

Pyöräilijät ovat ottaneet oikeudekseen ajaa pyörällä kadun yli suojatietä pitkin olettaen autoilijoiden väistävän. Tätä ajo-oikeutta ei ole pyöräilijällä kuin pyörätien jatkeella ja pyörä onkin muutoin talutettava suojatiellä kadun yli.

Suojatie, auto ja pyörä

Huomaavaisten ja välipitämättömien autoilijoiden määrä on kasvanut. Sama pätee myös pyöräilijöihin.

Kevään aikana minulle on kolmesti käynyt näin: olen lähtenyt ylittämään polkupyörän jatkeena olevaa suojatietä pyörällä, kun suojatien eteen on ystävällisesti pysähtynyt huomaavainen autoilija. Mutta sitten auton takaa on sujahtanut välinpitämätön autoilija. Aika läheltä on liipannut. Se vie vähäksi aikaa apeaksi.

Neljä vuotta lautakunnassa - mitä sain aikaan

Ensimmäinen kauteni paikallispäättäjänä alkaa olla pulkassa. Viimeisen reilun neljän vuoden aikana olen istunut arviolta 150 yleisten töiden lautakunnan kokouksessa. On aika vetää yhteen, miten tämän ajan käytin.

Alkuun on todettava, että luottamustehtävä Helsingin puistojen viihtyisyyden, katujen turvallisuuden, terassilupien ja talvikunnossapidon kehittämisen parissa on ollut äärimmäisen kiinnostavaa. Konkreettinen työ paremman kaupunkiympäristön rakentamiseksi näkyy helsinkiläisten arjessa päivittäin, ja on ollut ilo ja kunnia hoitaa tätä tehtävää.

Pyöräilyn ja jalankulun erottaminen parantaa liikenneturvallisuutta

Kannatan vahvasti pyöräilyn ja jalankulun erottelua katusuunnittelussa. Minulta kysyttiin erottelun hyödyistä liikenneturvallisuudelle ja erityisesti onko asiasta vedenpitävää näyttöä.

Ensin on todettava, että pyörällä liikkuminen on turvallista Suomessa. Kaupunkiliikenteessä törmäyksiä kuitenkin tapahtuu ja niistä on saatavilla poliisin tilastot. Minulla oli käytettävissäni poliisin onnettomuusaineistot Järvenpään ja naapurien osalta viideltä vuodelta (2010-2014). Tänä aikana yhtään pyöräilijää ei Järvenpäässä kuollut, mutta kaksi jalankulkijaa kuoli - molemmat suojatiellä.

Täti pyöräilee

Pyöräilystä puhutaan usein, kuin se olisi lycrat päällä kiitävien himofillaristien yksinoikeus. Tosiasiassa kuitenkin liikenteessä liikkuu monenlaista menijää kahdella pyörällä, ja liikkuisi vielä enemmänkin, jos pyöräilyolosuhteet olisivat nykyistä paremmat.

Liikenteen asiantuntijat puhuvat 8/80-säännöstä – pyöräilyolosuhteiden tulisi olla sellaiset, että 8- ja 80-vuotiaat voivat fillaroida sujuvasti ja turvallisesti.

Onko pyöräily vain ohikiitävä trendi?

Viimeisten neljän vuoden aikana, kun olen istunut yleisten töiden lautakunnassa reilussa sadassa kokouksessa, on yksi tärkeimmistä tavoitteistani ollut pyöräilyn kasvun esteiden raivaaminen. Tämä on ollut antoisaa mutta joskus haastavaakin työtä, sillä aika ajoin on vastatuulta puhaltanut kasvoille.

Erityisesti mieleeni on jäänyt eräs kokous, jossa kuulin seuraavan toteamuksen: “Ei tähän pyöräilyyn kannata panostaa. Sehän nyt on vain sellainen trendijuttu, joka hälvenee pian”.

Missä haluaisit lapsesi pyöräilevän?

Perheemme vanhin lapsi on yhdeksänvuotias. Kesäkeleillä hän pyöräilee päivittäin kouluun. Parin kilometrin koulumatka on onneksi koko pituudeltaan turvallista pyörätietä, ja kadunylityksiä on vähän.

Kolmen vuoden kuluttua poika tulee siihen ikään, ettei saa enää pyöräillä jalkakäytävällä. Silloin tullaankin tärkeän kysymyksen äärelle: missä lapsen on turvallista pyöräillä.

Vihaan pyöriä

Kävin juuri sulattamassa polkupyöräni jäätyneen lukon. Se vitutti. 

Pyöräily on ihan mukavaa, mutta ennen kun pääsee pyöräilemään pitää kulkea vaikka minkälaisen piinan ja  rahanmenon läpi. Pyörät ovat aina rikki, rikottu, pöllitty tai vähintäänkin huollon tarpeessa. 

Pari yhteisöllistä ideaa Ruotsista

Ruotsin Uppsalassa on nyt asennettu pyöräpumppuja polkupyöräpysäkeillä. Ne ovat kaiken käytössä ja toimivat moitteettomasti. Kaupunkityötekijä käy säännöllisesti huoltamassa niitä. Pumpun käytöstä ei tarvitse maksaa mitään. Uppsala todella kannustaa uppsalalaisia pyöräilemään ja pyöräilijöitä on paljon katukuvassa.

Koulumatka osaksi arkiliikuntaa

Luin tänä aamuna Facebookista erään helsinkiläisen isän harmittelua, kun hänen lapsensa koulun pihalla pyörätelineet ovat hautautuneet villiintyneen pusikon alle. Tämä ei ole harvinainen tilanne, perheemme vanhimman lapsen koulun pihalla esimerkiksi kaksipuolinen pyöräteline on juntattu seinää vasten siten, että vain puolet telineen pyöräpaikoista on käytössä.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä